20.09.2024
2 minúty

Firmy prepúšťajú zamestnancov, rušia pracovné miesta, redefinujú organizačné štruktúry, zoštíhľujú.


Dostať výpoveď. Byť prepustený. Odchádzať. Ťažké chvíle pre každého.

Firmy prepúšťajú zamestnancov, rušia pracovné miesta, redefinujú organizačné štruktúry, zoštíhľujú procesy...

Dôvody pre výpovede sú rôznorodé. Zmena trhu, spoločenská situácia, ale hoci aj nízka výkonnosť, absencia lojality a tímovosti, šikana, konflikt záujmov...

Tá krátka veta „dostať výpoveď“ zatína do živého. Môže zraňovať sebahodnotu človeka, ktorý výpoveď dostáva, ale aj vytvárať nepríjemné sťahy v žalúdku toho, kto ju dáva. Prítomný býva strach, smútok, hnev. Rozísť sa férovo a s úctou je pri týchto emóciach skutočne náročnou výzvou.

V koučingoch a rozhovoroch s klientami čoraz častejšie narážam na 3 dôsledky nesprávneho ukončenia pracovného pomeru:

1) Firma sa s človekom rozíde tak škaredo, že miesto po ňom je fakticky neobsaditeľné a vytvára neustály fluktuačný kolobeh.

2) Vo firme sa dokonca spustí reťaz odchodov za odídeným zamestnancom (najčastejšie za bývalým manažérom).

3) Človek sa s firmou rozíde v zlom a ani za nič si nevie nájsť dobré nové miesto. Sprevádzajú ho hlboké pochybnosti o sebe alebo falošný ohrdnutý sebaobraz sprevádzaný prskaním na a ohováraním bývalého zamestnávateľa.

4) Ak náhodou nájde nové miesto, zvyčajne mu na ňom prekážajú rovnaké ťažkosti ako na tom predošlom.

 

Zvykneme sa pýtať bývalých zamestnancov, keď už im opadnú akútne emócie (čo je niekedy až po troch mesiacoch), na to, čo mohlo byť pri rozviazaní pracovného pomeru urobené inak. A dozvedáme sa, napríklad, že:

  • Väzby s firmou neboli korektne uzavreté.
  • Vzťahy s kolegami a so šéfom ostali nedoriešené.
  • Veci ostali nevypovedané, pôsobia ako ťaživé tabu, o ktorom sa nehovorí.
  • Šéf sa im ani nepoďakoval.
  • Šéf im to ani nepovedal, nechal to na HR...
  • Komunikácia o odchode bola strohá a bez osobného záujmu.
  • Vedenie firmy si ani nevšimlo, že tam už človek nie je.
  • ...... (doplňte si svoje vlastné)

Zo všetkých takých odpovedí cítiť krivdu a nerovnováhu.

 

Ale ako sa dá dať výpoveď človeku férovo a korektne? Dá sa to vôbec tak, že:

  • rešpektujem Zákonník práce a súvisiace normy,
  • rešpektujem človeka,
  • rešpektujem firmu,
  • robím medzi človekom a firmou rovnováhu?

Zaujala vás táto téma?

Pozrite si podrobnejšie našu ponuku tréningov a tréningových cyklov.


« Späť na zoznam článkov

Veronika Lukáčová
psychologička, lektorka, facilitátorka, koučka, spoluautorka projektu Mysliteľňa

Absolventka psychológie s 30-ročnou praxou v HR poradenstve a HR manažmente s nadväzujúcimi certifikačnými výcvikmi v skupinových formách psychokorektívnej práce, facilitácie malých a veľkých skupín, systemického koučingu a systemických konštelácií. Od roku 1993 sa venuje poradenstvu a manažmentu ľudských zdrojov v oblasti merania potenciálu jednotlivcov, diagnostických nástrojov a ich interpretácie, rozvoja jednotlivca a organizácií, ako aj v oblasti tvorby a zavádzania nástrojov riadenia ľudských zdrojov.

Inšpirujte sa (s) nami viac

Prečítajte si aj naše ďalšie články, v ktorých sa venujeme novým trendom i aktuálnym témam vo svete HR.
Pravidelne sa v nich delíme aj o naše know-how a nezabúdame ani na novinky z Mysliteľne.

Aká téma z inšpirácií vás zaujala?

Chcete sa o nej dozvedieť viac?
Alebo máte tip na novú tému? Napíšte nám, naše skúsenosti sú bohaté.
Radi za vami prídeme a ušijeme spolu inšpiráciu na mieru.