Spoločnosť SIEBERT + TALAŠ vznikla v roku 2002. Ponúka komplexné služby v oblasti architektúry a dizajnu, dopravného plánovania a dopravnej infraštruktúry, BIM modelovania vrátane odborného technického poradenstva pri návrhoch, projektovaní a výstavbe v oblasti bývania, administratívy, hotelierstva, obchodných priestorov, logistiky a interiérového dizajnu.

Z malého architektonického ateliéru o 14 ľuďoch, ktorý založili a spoločne vedú jeho dvaja majitelia, vyrástol SIEBERT + TALAŠ za 20 rokov na firmu s vyše 70 zamestnancami, ktorí pracujú na Slovensku a v Českej republike.

O našej spolupráci sme nechali hovoriť samotného klienta – Borisa Kapuciana, HR & OD riaditeľa.

 

Oblasti spolupráce s Mysliteľňou

Východiská

Popísali by ste v krátkosti východiskový stav vo vašej firme v oblasti riadenia ľudských zdrojov pred začiatkom spolupráce s Mysliteľňou?

SIEBERT + TALAŠ bol pôvodne malý architektonický ateliér, ktorý za 20 rokov personálne významne narástol. S personálnym rastom vznikla logicky potreba koncepčne riadiť a rozvíjať ľudské zdroje. Čiže, to bola moja úloha, keď som v roku 2019 do spoločnosti nastúpil ako nový riaditeľ so zodpovednosťou za oblasť ľudských zdrojov. Okrem štandardizácie všetkých HR procesov bolo mojím ďalším veľkým zadaním vybudovať vo firme nástupníctvo. V praxi to znamenalo identifikovať kľúčových ľudí, spoznať ich potenciál, nastaviť im dlhodobé rozvojové plány a postupne im odovzdať kompetencie od majiteľov a zakladateľov firmy súvisiace s výkonným riadením spoločnosti.

Aj keď to znie jednoducho, išlo o pomerne rozsiahle zadanie – tento projekt u nás prebieha už dva roky – preto aj môj prístup k tomuto projektu bol taký, že sme sa ho rozhodli diverzifikovať medzi viacerých dodávateľov.

 

Dôvody výberu Mysliteľne

Prečo ste si na túto spoluprácu zvolili práve Veroniku a Borisa z Mysliteľne?

V oblasti riadenia ľudských zdrojov sa pohybujem už veľmi dlho. Mám v tejto oblasti veľa kontaktov. Preto som na túto spoluprácu oslovil všetkých relevantných partnerov, s ktorými som mal veľmi dobrú skúsenosť z minulej spolupráce a o ktorých som si zároveň myslel, že by boli na tento projekt vhodní. Čiže, moje rozhodovanie bolo v tomto jednoduchšie.

No a s Mysliteľňou som mal dlhoročné vzťahy. Preto sa do výberu dostali aj Veronika a Boris Lukáčovci, lebo som s nimi v minulosti realizovali iné spoločné projekty.

 

Priebeh spolupráce

V akých oblastiach ste s Mysliteľňou spolupracovali, resp. spolupracujete?

Začali sme s individuálnym koučingom obidvoch majiteľov. Jeden z nich si vybral Veroniku z Mysliteľňe. Viete, ak má niekto postupne odovzdať kompetencie vo firme, ktorú sám budoval a viedol dlhé roky, tak to býva to najťažšie, čo sa v celom procese nástupníctva deje. Pretože má prirodzenú obavu, či nastal čas, že vedenie firmy môže zveriť niekomu inému a či ten "niekto iný", komu to chce odovzdať, je naozaj schopný a spôsobilý, že firmu neohrozí, práve naopak. Preto bol koučing majiteľov nevyhnutný, lebo najskôr bolo potrebné pracovať s nimi – ako zvládnuť a nastaviť celý proces, aby sa ich obavy či riziká spojené s odovzdávaním kompetencií niekomu ďalšiemu minimalizovali.

Potom, v ďalších fázach, sme sa zamerali na intenzívny rozvoj 6 kľúčových ľudí, ktorí zastávali pozície na úrovni riadenia priamo pod majiteľmi, a to v niekoľkých, pre nás dôležitých, oblastiach. Mysliteľni, konkrétne Borisovi, sme zverili ich rozvoj v oblasti riadenia vzťahov so zákazníkmi. Tento rozvoj prebieha aj v súčasnosti.

Zároveň sme vo firme identifikovali ďalšiu skupinu zamestnancov, ktorú interne nazývame „potentials“, keďže v procese prenosu kompetencií chceme ísť aj na nižšie úrovne riadenia. Je to okolo 20 ľudí, najmä hlavní inžinieri a hlavní architekti projektov, na ktorých chce firma postupne preniesť významnejšie kompetencie aj väčšiu zodpovednosť pri riadení projektov. Rozvíjame u nich najmä rôzne mäkké zručnosti. Ich vzdelávanie u nás beží už druhý rok a túto oblasť sme opäť zverili Mysliteľni.

 

Dosiahnuté výsledky

Čo sa vám spoločne podarilo?

Chcem zdôrazniť, že spoločne s Mysliteľňou sme sa počas celého vzdelávacieho cyklu dopracovali k tomu, že sme vo firme definovali aj systémové zmeny v súvislosti s odovzdávaním týchto kompetencií. Ak by som mal uviesť konkrétny príklad, tak aj vďaka zrealizovaným diagnostickým a rozvojovým aktivitám sme identifikovali jedného z kľúčových ľudí, ktorý sa stal výrobným riaditeľom a ďalšiu kolegyňu, ktorá sa stala operatívnou riaditeľkou. Čiže, toto sú konkrétne výsledky.

Zároveň sme nedávno, opäť s Mysliteľňou, realizovali Assessment a Development centrum, pomocou ktorých sme identifikovali ďalších kľúčových ľudí – malo by ísť o šéfa dizajnu a šéfa projekcie, čo sú riadiaci manažéri priamo pod výrobným riaditeľom. A to sú vlastne ľudia zo skupiny „potentials“, ktorých sme identifikovali a trénovali a pre týchto ľudí sme už pripravili aj individuálne rozvojové plány. To je ďalšia etapa, ktorá v našej firme teraz prebieha.

Prínosy spolupráce

A v čom vidíte najväčšie prínosy spolupráce s Veronikou a Borisom?

Ak sa vrátim k úvodnému koučingu s majiteľmi a práci s nimi, to bola naozaj ťažká fáza aj pre externého partnera, pretože vždy ide o jedinečný proces. Určite sa dajú nejaké skúsenosti preniesť, ale vždy je to o určitých konkrétnych ľuďoch a určitej konkrétnej konštelácii. A v tomto považujem ľudí z Mysliteľne za naozaj skúsených – jednak ich vlastnou manažérskou skúsenosťou a jednak ich mnohoročnou konzultantskou praxou. Preto aj v tejto úvodnej fáze vnímam našu spoluprácu ako veľmi prínosnú a užitočnú.

V čom nám ale Mysliteľňa určite pomohla najviac, je to, ako sa zmenili postoje našich ľudí. Pretože na začiatku sa niektorí bránili vzdelávaniu v inej, ako odbornej, oblasti. Toto je prirodzený problém najmä v technických firmách akou je naša, kde si ľudia myslia, že rozvoj mäkkých alebo manažérskych zručností je niečo, čo ani nepotrebujú, resp. si myslia, že to vedia. Po absolvovaní týchto tréningov však pochopili, ako veľmi sú pre nich tieto zručnosti užitočné a ako im v práci dokážu pomôcť.

A potom chcem vyzdvihnúť aj vysokú mieru flexibility. Lebo ja niekedy tých dodávateľov aj tak trocha „challengujem“, že včera bolo neskoro. Pritom si uvedomujem, že z hľadiska našich firemných procesov to u nás niekedy dlho trvá, kým príde naše rozhodnutie. A potom, jasné, treba všetko hneď. Aj v tomto chcem vyzdvihnúť Mysliteľňu – naozaj veľmi oceňujem ich flexibilitu a agilný prístup.

Prečítali ste si krátenú verziu rozhovoru. Borisa Kapuciana, HR & OD riaditeľa spoločnosti SIEBERT + TALAŠ, za Mysliteľňu vyspovedala v marci 2024 Erika Liptáková.

Aj vo vašej firme potrebujete riešiť nástupníctvo?

Ozvite sa nám, radi za vami prídeme. O tomto projekte sa s vami porozprávame podrobnejšie a v prípade záujmu vám pripravíme nezáväznú ponuku na mieru.

Požiadať o stretnutie

Pre koho ešte pracujeme

Naše služby v oblasti rozvoja ľudských zdrojov využilo za 30 rokov mnoho firemných klientov. Pozrite si aj ďalšie príbehy firiem a zistite, na akých projektoch riadenia a rozvoja ľudských zdrojov sme u týchto klientov mali možnosť pracovať.

Čo vás z našich referencií zaujalo?

O ktorom projekte sa chcete dozvedieť viac?
Ozvite sa a dohodnite si s nami nezáväznú konzultáciu. Pomáhame napredovať firmám, tímom i jednotlivcom. Radi pomôžeme aj vám.